VARIETATS LINGÜÍSTIQUES

EXERCICIS:


1.    Digues a quina varietat corresponen les frases següents:


A)    Aquesta vegada m’han fotut! Tot era culpa d’aquells... si els enganxo et juro que els parteixo la cara.

VARIETAT GENERACIONAL

B)    Hui, avui els pregue vingueu més d’horeta cap astí.

V. ESTILÍSTICA


C)    Veles e vents han mos desigs complir

faent camins dubtosos per la mar:

mestre i ponent contra d’ells veig armar;

xaloc, llevant, los deuen subvenir,
ab llurs amics lo grec e lo migjorn,
fent humils precs al vent tramuntanal
que en son bufar los sia parcial
e que tots cinc complesquen mon retorn.


(Ausiàs March)

V. HISTÒRICA

D)    Ampic arribin els reixos farem regals per tothom.

V. GEOGRÀFICA



E)     

Els antibiòtics, igual com passa a les persones, si se n’abusa o no es prescriuen correctament creen resistències i quan es necessiten per algun problema concret llabors no fan efecte i hem de recórrer a altres antibiòtics a vegades més potents i que no serien els més adients pel problema que hem de solucionar.  Per una altra banda tenim els antiinflamatoris, d’aquests hi ha una gran varietat i els seus efectes secundaris també són molt diversos desde malalties endocrines a úlceres i perforacions gastrointestinals, intoxicacions, poden emmascarar malalties,... No és convenient canviar de principi actiu a meitat d’un tractament a no ser que el veterinari ho cregui convenient. Actualment cada vegada s’utilitzen antiinflamatoris més específics per la inflamació i formulats especialment per animals que causen menys efectes secundaris. L’èxit o el fracàs del tractament amb antiinflamatoris depen de la dosis establerta i la seva durada que ha de ser prescrita per un veterinari.

(Fragment: article de Marta Pla dins assistenciaveterinaria.com)
V. SOCIAL


3.      Troba un text que contingui una de les varietats de llengua d’aquesta fitxa i justifica’n el perquè és d’aquella tipologia i no d’una altra.
Són els anomenats TISOC: Tècnics d’Intervenció Sociocomunitària. Aquesta figura va començar a implantar-se l’any passat en 10 centres de secundària de les Illes: 6 de Mallorca, 2 de Menorca i 2 d’Eivissa. N’hi ha un per a cada centre i formen part de l’equip docent.
Aquests educadors, entre altres coses, intenten prevenir i detectar conflictes i aconseguir que les famílies dels alumnes que es consideren vulnerables o en risc s’impliquin en l’educació.
L’any passat aquests educadors socials van fer feina directament amb més de 450 alumnes. Aquest curs s’ha ampliat de 10 a 18 centres. I la idea és que continuï creixent.
És un dels estudis presentats avui en l’Anuari de l’Educació.
Pertany a la varietat estàndar, ja que és una notícia i en elles s'uctilitza la varietat estàndard

4.      Escriu o cerca un fragment que sigui un exemple de cadascuna de les sis varietats lingüístiques. Aquest exercici val quatre positius.

V. GEOGRÀFICA: Un home només tenia dos fillx. El més tjove li va dir a sun pare: –Ia és hora que siga el meu propi amo i que tinga dinés: fa falta que puga anar-me’n a vore món. Partixca els seus béns i done’m lo que’m toque.

V. SOCIAL: El Cigaleta: Ai! Ni mai que la meva gent fos com la vostra! La Xivet: Ah! Sí? I doncs, per què em cameles? El Cigaleta: Perquè una flor fa bonic encara que siga enmig d’un femer. El Saloma: Aixís te puguis halar una pul, que la nostra gent és ben honrada. Als nostres no els treuen per lladres. El Cigaleta: Això d’honrats, jo no puc pas dir-ho. La Xivet: I per què no pots dir-ho? El Cigaleta: Hi ha coses que fan vergonya tornar-les a dir. La Xivet: El dimoni se’t pugui menjar el fetge! El Cigaleta: Per tu va, ja que garibeles tant! El Saloma: Mira ben bé el que dius, perquè d’un cop de cat et rompré el garó! Juli Vallmitjana

V. HISTÒRICA: –Com que ens hem posat d’acord, i jo accepto la batalla proposada per Tirant, em sembla que estem d’acord i no en desacord. –I jo m’alegro –va dir el rei d’armes– que estigueu d’acord. Anem a aconseguir les armes i tot allò que us calgui abans que no es faci de nit. Joanot Martorell: Tirant lo Blanch (versió actualitzada d’Isabel Grifoll).

V. GENERACIONAL: Eh!has vist com mola la meva nova sudadera?

V. ESTILÍSTICA: 
-(En el bar): M'ha encantat el partit d'avui horabaixa.
-(En una reunió) és explèndit que pasin aquest tipus de coses

V. ESTÀNDARD: 
L'ADJECTIU. ELS GRAUS DE L'ADJECTIU
L' adjectiu és una de les categories que comprén la morfologia tradicional. Un adjectiu és la paraula que explica com són les coses, persones, idees o qualsevol entitat que pugui ser designada amb un nom substantiu.


5.      Fòrum: què t’ha resultat més complicat de les varietats lingüístiques? Per què hi has trobat dificultats? Raona la teva resposta. 

El que m´ha resultat més complicat ha estat el fet de distingir entre les varietats: històriques i socials, trob que les definicions s'assemblen massa i no sé distingir-ho unes d'altres

Comentarios

Entradas populares de este blog

UN POC D'ART

CONTES

DITES